جواب فعالیتها و کاربرگه های مطالعات هشتم ( 8 درس تاریخ )
درس 9
فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 5 صفحه 49 :
بهرهٔ چندانی از علم و دانش نداشتند - بت مـی پرستیدند - زنان اغلب از مقام و موقعیت پایینی برخوردار بودند
نسبت بـه قبیلهٔ خود تعصب شدید و کورکورانـه ای نشان مـی دادند – داشتن کینـه و حس انتقام جویی
جنگ و خونریز یـهای پیـاپی - درگیر یـهای قبیله ای و رواج غار تگری
فعالیت شماره 2 صفحه 50 :
سوره ۱۱۱: ع پروفایل دخالت ممنوع المسد - جزء ۳۰
به نام خداوند رحمتگر مـهربان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد (۱)
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾
دارايى او و آنچه اندوختسودش نكرد (۲)
مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ ﴿۲﴾
بزودى درون آتشى پرزبانـه درآيد (۳)
سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾
و زنش آن هيمـهكش [آتش فروز] (۴)
وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾
بر گردنش طنابى از ليف خرماست (۵)
فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ ﴿۵﴾
فعالیت شماره 3 صفحه 50 :
رسول خدا علاوه بر آنکه مردم را بـه عبادت خدای یکتا فرا مـی خواند، ع پروفایل دخالت ممنوع پرستش بتها را نکوهش مـی کرد و از
سرانجام بد کافران سخن مـی گفت – از بین رفتن موقعیت اجتماعی مشرکان و بتهایشان کـه به ضررشان بود
از گسترش دین اسلام و مخالفت آشکار آن با افکار و عقاید جاهلی، دچار بیم و هراس شدند
فعالیت شماره 4 صفحه 52 :
تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان – پیـامبر و مسلمانان را مورد آزار و شکنجه قراردادند
بدترین دشنامـها و تهمتها را بـه رسول خدا نسبت مـی دادند و برخوردهای زشت و ناپسندی با آن حضرت مـی د
به شـهادت رساندن بسیـاری از مسلمانان و وادار آنـها بـه مـهاجرت بـه حبشـه -
مشرکان شنیدن قرآن را ممنوع د
فعالیت شماره 5 صفحه 52 :
پیـامبر بـه علم الهی، ابوطالب را از خورده شدن پیمان مشرکین توسط موریـانـه آگاه کرد. ع پروفایل دخالت ممنوع وقتی مشرکان
پیمان را بیرون آوردند، مشاهده د کـه موریـانـه تمام عهد نامـه را بـه جز عنوان «بسمک اللهم»
خورده است. ع پروفایل دخالت ممنوع مجموع این مسایل سبب شد کـه تعهد قریش از بین برود و بنی هاشم بار دیگر آزاد شدند.
فعالیت شماره 6 صفحه 52 :
آذار واذیت و شکنجه و سرکوب مسلمانان - تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان
فعالیت شماره 7صفحه 52 :
مـهاجرت پیـامبر از مکه بـه مدینـه – 1393 سال شمسی و 1435 سال قمری مـی گذرد
فعالیت شماره 8صفحه 54 :
حُرِّمَتْ عَلَيْکُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطيحَةُ وَ
ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَکَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ کَفَرُوا
مِنْ دينِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دينَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ ديناً
فَمَنِ اضْطُرَّ في مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ3
گوشت مردار ، و خون ، و گوشت خوک ، و حیواناتی کـه به غیر نام خدا ذبح شوند ، و حیوانات خفه شده ،
و بـه زجر کشته شده ، و آنـها کـه بر اثر پرت شدن از بلندی بمـیرند ، و آنـها کـه به ضرب شاخ حیوان دیگری
مرده باشند ، و باقیمانده صید حیوان درنده- مگر آنکه ( بموقع بـه آن حیوان برسید ، و ) آن را سرببرید-
و حیواناتی کـه روی بتها ( یـا درون برابر آنـها ) ذبح مـی شوند ، ( همـه ) بر شما حرام شده هست و ( همچنین )
قسمت گوشت حیوان بـه وسیله چوبه های تیر مخصوص بخت آزمایی تمام این اعمال ، فسق و گناه است-
امروز ، کافران از ( زوال ) آیین شما ، مأیوس شدند بنا بر این ، از آنـها نترسید! و از ( مخالفت ) من بترسید!
امروز ، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را بـه عنوان آیین ( جاودان ) شما
پذیرفتم- امّا آنـها کـه در حال گرسنگی ، دستشان بـه غذای دیگری نرسد ، و متمایل بـه گناه نباشند ،
( مانعی ندارد کـه از گوشتهای ممنوع بخورند ) خداوند ، آمرزنده و مـهربان است.
درس 10
فعالیت شماره 1 صفحه 57 :
اصرار امام علی (ع) بر عمل بـه قرآن و سنت پیـامبر و اجرای عدالت، مبارزه با ریـاست طلبان و ثروت اندوزان ،
حکومت براساس تعالیم اسلام و روش( سنت) حضرت محمد (ص) ریـاست طلبان اطمـینان یـافتند کـه امام بـه دلخواه آنان عمل نخواهد کرد، عدالت ، خداترسی و پرهیزگاری ، توجه بـه آبادانی ، پرهیز از ظلم و ستم ، صلح طلبی
فعالیت شماره 2 کاربرگه شماره 6صفحه 59 :
1 – ت 2 – د 3 – پ 4 – ب 5 – خ 6 – الف 7 – چ 8 – ح 9 – ج 10 – ث
فعالیت شماره 3 صفحه 59 :
سه کار شرم برنمـی دارد: خدمت بـه مـهمان، برخاستن از جا درون برابر معلم و گرفتن حق خود
درباره آنچه از آن شناختی نداری، سخن مگوی. دانشی کـه تو را اصلاح نکند، گمراهی است
عاقل، صندوق اسرارش مـی باشد. انسان درون زیر زبان خویش پنـهان است.
قناعت پیشـه ، از عزت نفس است. احمق ترین خلقی هست که خود را عاقلترین خلق بداند
فعالیت شماره 4 صفحه 59 :
بدست گرفتن قدرت با فریبکاری - یـا عدم وفاداری بـه پیمان صلح خود با امام حسن (ع ) :
مغایرت : اسلام دین صداقت هست دروغ و حیله درون آن جایگاهی ندارد
با پول و مقام، اشخاص با نفوذ و قدرتمند را جذب خود مـی کرد- یـا تقسیم بیت المال درون مـیان خویشاوندان خود؛
مغایرت : استفاده شخصی از اموال عمومـی حرام است
یزید را بـه جانشینی خود، انتخاب و خلافت را موروثی کرد ؛
مغایرت : حاکم حتما عادل بود و انتخاب حاکم حتما با خواست مردم انجام مـی شد ؛ کاملأ مخالف سنت پیـامبر بود
فعالیت شماره 5 صفحه 61 :
جلوگیری از گسترش انحراف درون دین اسلام - اصلاح امت رسول الله - امر بـه معروف و نـهی از منکر و
پیـاده سیرهٔ رسول الله و علی بن ابیطالب - آشکار ساختن چهرهٔ واقعی حکومت ستمکار بنی امـیه
تقویت روحیـهٔ ظلم ستیزی مسلمانان بـه ویژه شیعیـان
فعالیت شماره 6 صفحه 61 :
با عمل بـه دستورات اسلام و اجرا اه قیـام امام حسین (ع) – درس گرفتن ازامام و قیـام امام
- الگو و نمونـه قرار درون زندگی خود و ترویج آن بعنوان الگوی مناسب ،
توسط تمامـی آزادی خواهان ، حق طلبان ، آمران بـه معروف و ناهیـان از منکرو مبارزان ظلم و ستم
فعالیت شماره 7 صفحه 61 :
بستگی بـه امکانات مدرسه و سلیقه معلم دارد
درس 11
فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 7 صفحه 65 :
نارضایتی ایرانیـان از امپراطوری ساسانی - فقدان حمایت مردمـی - بی ثباتی سیـاسی - آشفتگی مربوط بـه جانشینی
تخت پادشاهی - اختلافات مـیان طبقات جامعه - نزاع مذهبی و طبقاتی – قحطی و شیوع بیماری طاعون – نزاع
مـیان اشراف - ایمان قوی مسلمانان بـه اینکه شکست یـا پیروزی شـهادت درون راه خداست و به بهشت خواهند رفت
فعالیت شماره 2 صفحه 67 :
ابومسلم بـه اه شوم آنـها آگاهی داشت ، بنابراین وجود او را مانعی برسر راه قدرت خویش مـی دیدند -
خلفای عباسی عنوان تشریفاتی داشتند بطوریکه نمـی توانستند مستقیما در اداره امور دخالت کنند و
قدرت و نفوذ برمکیـان بـه اندازه ای زیـاد شده بود کـه سبب ترس و وحشت خلیفه شده بود ؛
فعالیت شماره 3 صفحه 67 :
سرزمـین عباسیـان شامل ایران – عراق – ماوراء النـهر – شبه جزیره عربستان و قسمتهایی از شمال افریقا و
جنوب اروپا بود - پایتخت عباسیـان : بغداد بود
فعالیت شماره 4 صفحه 67 :
الف : 1 - هردو حکومت را با توسل بـه زور و حیله و نیرنگ وفریب مردم بدست آورده بودند
2 – هردو با ا و شیعیـان دشمنی داشتند چون آنـها را مانعی بر سر راه خود مـی دیدند
3 – هردو بـه عیش و نوش و خوشگذرانی مـی پرداختند
ب : عباسیـان درون اداره امور حکومت و مقام وزارت و فرماندهی سپاه از ایرانیـان بهره مـی بردند
اما امویـان بـه غیر اعراب ارزشی قائل نبودند و مورد تحقیر و توهین قرار مـی دادند و
در بیشتر ولایـات ایران از سران و بزرگان قبایل عرب استفاده مـی د که تا اینکه بتوانند کنترل کنند
درس 12
فعالیت شماره 1 صفحه 70 : خیر –
طاهریـان و سامانیـان بـه شرط پرداخت مالیـات و حفظ حکومت بـه تأیید خلیفه رسیدندو مورد حمایت وی قرار گرفتند
اما صفاریـان – علویـان طبرستان و آل بویـه بدون اجازه خلفای عباسی حکومت خود را بر پا د وبه هیچ
شرایطی حاضر بـه اطاعت از عباسیـان نبودند و با آنـها دشمنی هم مـی د
فعالیت شماره 2 صفحه 70 :
نتیجه مـی گیریم کـه عباسیـان حکومت را با حیله و نیرنگ بدست گرفته بودند و قابل اعتماد نیستند
چون آنـهایی کـه به عباسیـان خدمت کرده بودند نـهایتأ با بی رحمـی عباسیـان بـه قتل مـی رسند و
به این دلیل صفاریـان با آنـها دشمن بودند
فعالیت شماره 3 صفحه 72 :
نام سلسله
دوره حکومت
موسس
پایتخت
قلمرو
طاهریـان
259-207ق
طاهر بن حسین
نیشابور و مرو
خراسان سیستان طبرستان
صفاریـان
393-247ق
یعقوب لیث
زرنگ یـا زرنج
سیستان و نواحی مجاور
علویـان طبرستان
316-250ق
حسن بن زید
آمل
طبرستان (گیلان و مازندران )
سامانیـان
395-261ق
امـیر اسماعیل
بخارا
ماوراءالنـهر
آل بویـه
447-320ق
پسران بویـه
اصفهان
بیشتر ایران امروزی و شرق عراق
درس 13
فعالیت شماره 1 صفحه 82 :
برای اداره ی قلمرو وسیع خود از وزیران ایرانی بهره مـی بردند و بخاطر مدیریت آنـها اوضاع اقتصادی و فرهنگی بهتری داشتند وضمنأ این دوره بـه عصر وزیران بزرگ نیز معروف شده هست ،
زبان فارسی درون این دوره رواج کامل یـافت و بیشتر پادشاهان سلجوقی درون گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی و سخن پارسی و تشویق و ترغیب شعرا و نویسندگان فارسیزبان و گسترش فرهنگ و دانش کوشش فراوان د.
فعالیت شماره 2کاربرگه شماره 8 صفحه 82 :
سلسله ها
غزنویـان
سلجوقیـان
بنیـانگذار
آلپتکین
طغرل
شاهان مشـهور
سبکتکین
سلطان محمود و سلطان مسعود
آلب ارسلان
سلطان ملکشاه
زمان و دوره حکومت
از 344 تا 583 ه ق
از 429 که تا 590 ه ق
محدوده و قلمرو حکومت
از شمال که تا خراسان
از غرب که تا ری درون مرکز ایران
از شرق که تا هند
از جنوب که تا دریـای عمان
از شمال که تا ماوراءالنـهرو گرجستان
از غرب که تا دریـای مدیترانـه
از شرق که تا نزدیک سیحون درون مرز چین
از جنوب که تا سواحل جنوب خلیج فارس و دریـای عمان
رویدادهای مـهم
تصرف خراسان
لشکرکشی بـه هندوستان
برقراری رابطه دوستانـه با خلیفه و
تایید حکومت
شکست از سلجوقیـان درون نبرد دندانقان
تصرف معبد سومنات و ثروت فراوان
شکست غزنویـان
استفاده از وزیران ایرانی درون اداره حکومت
شکست روم شرقی درون نبرد ملازگرد
تشکیلات حکومتی منظم
توجه بـه هنر و فرهنگ و ادبیـات ایرانی
لشکر کشی بـه ارمنستان و گرجستان
فعالیت شماره 3 صفحه 82 :
زیرا ترکیـه کـه جزو امپراتوری روم شرقی بود و در جنگ ملازگرد بـه تصرف سلجوقیـان ایران درآمد و
بناهایی همچون بناهای ایرانی ساخته شد .
فعالیت شماره 4 صفحه 83 :
جنگهای صلیبی بـه سلسلهای از جنگهای مذهبی گفته مـیشود کـه به دعوت پاپ توسط شاهان و نجبای اروپایی داوطلب به منظور بازپسگیری سرزمـینهای مقدس از دست مسلمانان برافروختهشد ،
شرکت کنندگانمسیحیدر اینجنگبهدستور پاپ بر رویشانـهراستلباسیـا زرهخود نشانصلیبمـیدوختند
شامل 8 جنگ هست از سال 1096 که تا 1291 م . مـی باشد ، این جنگ درون مجموع حدود 200 سال طول کشید.
دستاورد جنگهای صلیبی : اروپاییـان طی جنگهای صلیبی با تمدن پررونق اسلامـی آشنا شدند و علاوه بر غنائم
مادی ، گنجینـه معنوی گرانبهایی از فرهنگ اسلامـی با خود بـه ارمغان بردند. شکوفایی تجارت خارجی - نوگرایی
در اندیشـه غربی بـه دلیل آشنایی با متفکران و فیلسوفان مسلمان؛ تحول علوم فرهنگی، پزشکی - رونق اقتصادی
اروپاییـان و برای رنسانس زمـینـه مساعدی فراهم شد.
فعالیت شماره 5 صفحه 83 :
توهین و بدرفتاری ترکان سلجوقی با ساکنانمسیحیبیتالمقدّس زمـینـهساز شروع جنگ شد
مـهمترین عامل سیـاسی را حتما ضعف و انحطاط یـا مورد تهدید قرار گرفتن امپراتوری روم شرقی (بیزانس) دانست.
مردم غرب اروپا درون اواخر سده پنجم/ یـازدهم دچار خشکسالی، قحطی، بیماریهای واگیر و غیره بودند.
در چنین اوضاعی مردم فرانسه دعوت پاپ و کلیسا را بـه شرکت درون جنگی مقدّس بـه امـید وعدههای آنان
به زندگی بهتر، رهاییاز فقر و بردگی، وبثروتو نیز زیـارت سرزمـین موعود درون فلسطین ،
آمرزش گناهان وگاه نیز به منظور کسب شـهرت یـا ماجرا جویی اجابت د.
درس 14
فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 9 صفحه 86 :
1 - 1 عمـیدالملک کُندری : وزیر طغرل 2 خواجه نظام الملک توسی : وزیر آلب ارسلان و ملکشاه
2 - عمـیدالملک کُندری بـه عنوان یک ایرانی بـه زبان مادری خود یعنی زبان پارسی، علاقه مند بود و برایش
ناخوشایند بود دفاتر حکومتی بـه زبان فارسی نباشد بـه همـین سبب دستور داد دفترها و نامـه ها بـه خط و زبان
فارسی نوشته شود و این رسم به منظور همـیشـه درون ایران ماندگار شد.
3 - خواجه نظام الملک توسی
4 - آموختن آیین فرمانروایی و راه و رسم کشورداری به صورت پند و اندرز بـه سلجوقیـان گله دار و بیـابانگرد
5 – هر دوبا تدبیر صحیح خود به منظور عمران و آبادانی سرزمـین خود و رونق تجارت و کشاورزی و
سر و سامان اوضاع مملکت کوشش زیـادی د
فعالیت شماره 2 صفحه 86 :
عَرْض وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
اشراف سازمان بازرسی کل كشور
استیفا سازمان امور اقتصادی و مالیـاتی
درس 15
فعالیت شماره 1 صفحه 93 : خیر -
این موضوع بهانـه ای بیش نبود: ضعیف بودن حكومت خوارزمشاهیـان و تسلط نداشتن بر فرمانروايان محلّی .
این قبایل بـه سبب افزایش جمعیت و کمبود مراتع ناگزیر بودند به منظور تأمـین زندگی و دستیـابی بـه سرزمـینـهای آباد و
تصاحب ثروت بـه همسایگان روی آورند ، روحیـه ی خشن و جنگجویی داشتند
و با از بین رفتن قرا ختاییـان با ایران همسایـه شدند و با تحریک خلیفه جهت نابودی خوارزمشاهیـان حمله د
فعالیت شماره 2 کاربرگه شماره 10صفحه 93 :
علت مربوط بـه مبدأ ( مغولها ) :
افزایش جمعیت - کمبود مراتع و چراگاه – نبودن زمـینـهای آباد و حاصلخیز- بدست آوردن سرزمـینی تازه و
کسب غنائم - زندگی درون آب و هوای سرد و خشک وتقویت روحیـه ی خشن و جنگجویی
علت مربوط بـه مقصد ( ایران ) :
ضعیف بودن حكومت خوارزمشاهیـان و تسلط نداشتن بر فرمانروايان محلّی و نفاق سران کشوری با یکدیگر
همجواری مغولان و خوارزمشاهیـان با نابود شدن قراختائیـان توسط سلطان محمد خوارزمشاه کـه مانعی بود
دخالت و نفوذ ترکان خاتون، مادر سلطان محمد درون کارها - تحریک خلیفه جهت نابودی خوارزمشاهیـان
توجه شدید مغولان بـه امر تجارت و نفوذ درون غرب و مانع تراشی خوارزمشاهیـان
فعالیت شماره 3 صفحه 93 :
مغولها اقوامـی وحشی و بیـابانگرد بودند و به هرجا کـه رسیدند شـهرها و آبادی ها را غارت و ویران د و
همـه ی مردم را با فجیع ترین وضع کشتند و برکسی هم رحم ند و اثرات زیـانباری بر جای گذاشتند
فعالیت شماره 4 صفحه 93 :
اترار – بخارا – گرگانج – سمرقند – مرو – توس – نیشابور – هرات – بلخ
ری – همدان – اردبیل – تبریز – مراغه
فعالیت شماره 6 صفحه 97 :
بخاطر اینکه همـه ی افراد از ارزش والای انسانیت برخوردارند و زمانی کـه تسلیم مـی شوند حتما با آنـها مدارا شود
آثار فرهنگی و بناهای تاریخی یک کشورهم اختصاص بـه یک دوره خاصی ندارد کـه به راحتی تخریب کنند
بخاطر اینکه غیرنظامـیان هم نمـی توانند از خود دفاع کنند نباید مورد تهاجم قرار بگیرند
درس 16
فعالیت شماره 1 صفحه 101 :
شباهت : داشتن ایوانـها و گنبدها
طاق بندی ، گچبری و کاشی کاریـهای زیبا و اعجاب انگیز
فعالیت شماره 2 صفحه 103 :
پس از هجوم مغولان وحشی به ایران، دانشمندان و بزرگان ایرانی کوشیدند کـه خوی خشن و ویرانگر
بیـابانگردان مغول را مـهار کنند و مانع خونریزی بیشتر شوند، مغولان را با فرهنگ و تمدن ایرانی
اسلامـی آشنا د و راه و رسم کشورداری را بـه آنان آموختند.
سرانجام بر اثر کوشش عالمان و وزیران ایرانی، ایلخانان بـه دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند و پس از
چند دهه ایلخانان مغول بـه فرهنگ و تمدن ایران، علاقه مند شدند و برای عمران و آبادانی تلاش د.
در واقع فرهنگ ایرانی اسلامـی ما برزور شمشیر وحشی ها غالب و پیروز شد
فعالیت شماره 3 کاربرگه شماره 11 صفحه 103 :
از راست بـه چپ : 1 سفالگری و نگارگری 2 فلز کاری 3 سفالگری و نگارگری 4 شیشـه گری
5 نگار گری و تذهیب (کتاب آرایی ) 6 نگارگری 7 کاشی کاری 8 گچ بری
فعالیت شماره 4 صفحه 103 :
تلاش و کوشش عالمان و وزیران ایرانی – علاقه مندی مردم و دانشمندان ایرانی بـه عمران و آبادانی کشور و
علاقه مندی بـه فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامـی - اعتقاد محکم و راستین مردم و صبر و بردباری
برتری فرهنگی ایرانیـان بـه مغولها و تیموریـان و تغییر نگرش وعلاقه مندی آنـها نسبت بـه فرهنگ و تمدن ایرانی
[بخشی حدادان - پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی ... ع پروفایل دخالت ممنوع]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 17 Aug 2018 12:15:00 +0000