درس 1
فعالیت 1 صفحه 3 :
الف : جلوه ها و شکلهایی از احساس مسولیت ، فعالیت مطالعات پایه هشتم تعاون ، همکاری ، کمک بـه همدیگرو همفکری به منظور حل مشکلات
ب : احساس وظیفه و مسولیت و کمک و پیدا راه چاره به منظور حل مشکل و شرایط سخت و بد پیش آمده
پ : درون ماجرای اول دوره درمان احمداقا طول مـی کشید- هزینـه اش بیشتر مـی شد -علی ازنظر درسی ضعیف مـی شد
در نتیجه خانواده احمد اقا دچار مشکلات فراوان دیگری نیزمـی شد .
در ماجرای دوم بوی بدو نامطبوع زباله ها شـهرک را فرا مـی گرفت و سبب بیماری مردم مـی شد
در نتیجه اهالی شـهرک دچار مشکلات فراوان دیگری نیزمـی شدند .
ت : خیر – اولا وظیفه ی انسانی ماست کـه در حل مشکلات بـه یکدیگر کمک کنیم و دوماُ ممکن است
روزی به منظور خود ما نیز چنین اتفاقی پیش بیـاید و توقع و انتظار کمک داشته باشیم ،
پس با کمک ما احساس تنـهایی نخواهند کرد وبا کم شدن مشکلات بـه آینده امـیدوار خواهند شد .
فعالیت 2 صفحه 6 :
خیر زیرا کارها بر دوش یک نفر مـی افتد و اونیز بخاطر تنـها بودن حتما تلاش بیشتری د که تا همـه کارها را بخوبی
انجام دهد ، درون نتیجه ناتوان و مریض شده و سبب مشکلات و بی نظمـی بیشتری درون خانواده مـی شود
اما با تقسیم کارها و وظایف احساس مفید بودن افراد شکل گرفته و عدالت رعایت مـی شود
فعالیت 3 صفحه 6 :
خرید به منظور خانـه - نظافت منزل – چیدن وسایل خانـه- آماده غذا و چایی – نگهداری از کوچکترها –
کمک درسی بـه و برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از مـیهمانـها
فعالیت 4 صفحه 6 :
همکاری درون جابجایی وسایل سنگین همسایـه ها – تزیین و چراغانی محله دراعیـاد و مراسمات مختلف –
کمک بـه سالمندان و معلولان - کمک مالی و معنوی بـه مستمندان و فقیران محله – مراقبت از اموال عمومـی
فعالیت 5 صفحه 6 :
مساجد – حسینیـه ها – دفاتر شوراهای اسلامـی و شورای حل اختلاف - پایگاه بسیج – خانـه های ریش سفیدان و معتمدان محل
فعالیت 6 صفحه 6 :
خودخواهی – دنیـا طلبی – وسوسه های شیطانی – ناتوانی درون برقراری روابط صحیح – عدم همدلی –
عدم روحیـه تعاون و همکاری – نداشتن مـهارت و آموزشـهای لازم و کافی درون تعاونی ها – حسادت و عداوت
درس 2
فعالیت 1 صفحه 7 :
افزایش و ایجاد روحیـه ی نیکوکاری – تمایل بـه کارهای نیک و خدا پسندانـه – انجام بهتر فریضه ها و واجبات دینی
بخشودگی گناهان و برخورداری از اجر معنوی – افزایش مال وبرکت روزی – آرامش خاطر و...
فعالیت 2 صفحه 7 :
جلوگیری از اختلافات ودر گیری های افراد و خانواده ها – ایجاد صلح و سازش مـیان مردم –
رسیدگی بـه جاده ها و سایر امکانات مورد نیـاز روستاها و مناطق محروم – پرداخت دیـه ی جرایم غیر عمد –
حمایت از خانواده های زندانیـان – کمک بـه مناطق زلزله زده و سیل زده
فعالیت 3 صفحه 8 :
بر عهده ی دانش آموز هست . فعالیت مطالعات پایه هشتم اما مـیتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یـادآوری کرد.
فعالیت 4 صفحه 8 :
به مادیـات نباید دل بست چون با انجام کارهای نیک تنـها یـاد و نام نیک هست که مـی ماند
عاقبت بـه خیر بودن و ماندگار بودن نام نیک – بقول سعدی : فعالیت مطالعات پایه هشتم سعدیـا مرد نکونام نمـیرد هرگز . فعالیت مطالعات پایه هشتم و...
فعالیت 5 کاربرگه شماره 1 صفحه 8 :
بستگی بـه علاقه و سلیقه دانش آموز دارد
فعالیت 6 صفحه 11 :
بر عهده ی دانش آموز هست . اما مـیتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یـادآوری کرد.
فعالیت 7 صفحه 11 :
برخورداری ازب سود و منافع مشترک - حل مشکلات اقتصادی اعضا و ایجاد رفاه و زندگی بهتراعضا
برخورداری از اجر معنوی و بذل و بخشش و نبودن فقر مادی و معنوی .
درس 3
فعالیت 1 صفحه 15 :
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی – با رأی مستقیم مردم – 7 نفر بودند کـه 2 نفرشان انصراف دادند .
فعالیت 2 صفحه 17 :
1392 – بعدی 1396 – اگر درون آن زمان 18 سال داشته باشند طبق قانون مـی توانند .
فعالیت 3 صفحه 17 :
به ترتیب : راه و شـهر سازی – فرهنگ و ارشاد اسلامـی – بهداشت و درمان وآموزش پزشکی – نیرو .
درس 4
فعالیت 1 و 2 صفحه 20 :
با راهنمایی دبیر دانش آموزان برنامـه و فعالیت دلخواه خود را انجام دهند .
فعالیت 3 کاربرگه شماره 2 صفحه 21 :
1 :
1 – اعلام داوطلب شدن 2 – تأیید صلاحیت 3 – شرکت درون تبلیغات 4 – انتخاب شدن باب حداکثر آرا
5 – تنفیذ 6 – تحلیف 7 – انتخاب وزیران و معرفی آنـها بـه مجلس .
2 :
1 وزارت آموزش و پرورش 2 وزارت بهداشت 3 وزارت امور خارجه 4 وزارت جهاد کشاورزی
5 وزارت ورزش و نوجوانان 6 وزارت علوم و تحقیقات و فناوری 7 وزارت نیرو 8 وزارت صنعت و معدن و تجارت
فعالیت 4 صفحه 21 :
سبب وابستگی کشور بـه نفت یـا تک محصولی شدن مـیشود کـه در مواقع بحرانی مانند نوسانات قیمت جهانی یـا
تحریم و جنگ با کاهش درآمد ومشکلا ت اقتصادی زیـادی روبرو خواهد شد . حتما با همت و توانایی علمـی
جوانان و دانشمندان و با تکیـه بر علم و فناوری روز وبا فعالیتهایی درون زمـینـه کشاورزی و صنعت ، و با
حمایت از تولیدات داخلی و ملی صادرات غیر نفتی و تولیدات داخلی را افزایش داد که تا از وابستگی و
تک محصولی شدن دور شد .
بکار ببندیم صفحه 22 :
به زبان دانش آموز مانند نمونـه :
از بین بردن محرومـیت و فاصله طبقاتی – برقراری آرامش و امنیت - ایجاد اشتغال - مـهار تورم و برقراری ثبات اقتصادی - افزایش سطح فرهنگ و آگاهی مردم - رشد و پیشرفت کشور درون سطح بین المللی
درس 5
فعالیت 1 ص24 :
ü بعنوان مثال استقلال طلبی یـا شک و تردید
ü بله ، هرچه از والدین خود فاصله مـی گیرم تمایل بـه طغیـان و مخالفت درون من زیـاد مـی شود " استقلال طلبی "
وبا شک و تردید احساس دلهره و نداشتن اعتماد بـه نفس .
ü وارد نشدن بـه جمع ها و موقعیتهای اجتماعی غیر اجباری - داشتن اعتماد بـه نفس و شناخت واقعی خود
ü برنامـه ریزی مناسب با م افراد موفق - توجه بـه نصیحتهای والدین
فعالیت 2 ص25 :
الف : اه کوتاه مدت : گرفتن نمرات خوب درون پایـان ترم – قبولی درون آخر سال – خرید لپ تاپ یـا تبلت
آموزش خوشنویسی و زبان انگلیسی و مراحل مقدماتی کامپیوتر که تا یکی دو سال آینده
اه بلند مدت : رفتن بـه دانشگاه و تحصیل درون رشته مورد نظر – داشتن یک شرکت و یـا کارخانـه
داشتن یک شغل مناسب و دلخواه – خرید یک خانـه مس - انجام یک ازدواج موفق .
ب : بله با داشتن تلاش و پشتکار مناسب و توکل بـه خدا و برنامـه ریزی صحیح و اولویت بندی مناسب کارها.
ج : بطور مستقیم : والدین – و برادر بزرگتر – مربیـان و معلمان ومشاور مدرسه
و مشاوره با افراد موفق و با مـهارت درون هر یک از این کارها .
بطور غیر مستقیم :شناسایی استعدادها و توانایی خود – اعتماد بـه نفس و اعتماد کامل و توکل بـه خداوند .
فعالیت 3 ص26 :
الف : سریع اورا بـه بیمارستان بردند اما بـه هوش نیـامد و نیروی انتظامـی بهرام را دستگیر کرد
ب : خانواده بهرام : نگرانی از وضعیت نامعلوم آینده بهرام – هزینـه بیمارستان و رفت و آمد خانواده و
از کار و زندگی افتادنشان .
خانواده حامد کـه ازیکطرف نگران وضعیت بهرام بودند و از طرفی نگران بدنام شدن حامد درون محله .
ج : توپ را دوباره بعد مـی داد ومـی خواست کـه تکرار نکنند و در صورت تکرار با خانواده آنـها صحبت مـی کرد
واز اولیـای آنـها و والدین خود کمک مـی گرفت ومقداری درون مورد عواقب خشمگین شدن خود نیز فکر مـی کرد
فعالیت 4 ص26 :
خیر ناخشنودی درون ما احساس بد بوجود آورده و ما را وادار بـه انجام عمل بد مـی کند درون این هنگام هورمونی
در مغز ترشح کرده و سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون و گرفتگی عضلات مـی شود و در نتیجه
با از دست تمرکز حواس خود با صدای بلند فریـاد زده و نمـی توانیم بدرستی تصمـیم بگیریم
فعالیت 5 ص 28 :
مانند نمونـه : حضرت علی (ع) : خشم با دیوانگی آغاز مـی شود و با پشیمانی پایـان مـی یـابد .
فعالیت 6 کاربرگه شماره 3 ص 28 :
بطور کلی بهتر هست بر عهده دانش آموز گذاشته شود ، اما شیوه های احتمالی :
موقعیت 1 :
بهتر هست با درون ک شرایط موجود و با آرامش کامل علت را از پدر پرس و جو کنند و منتظر فرصت مناسب باشند
موقعیت 2 : ممکن هست قبل از او بـه یکی دیگه هم گفته باشد ، بعد نباید عصبانی شود بلکه با خونسردی ناراحتی
خود را بیـان کرده و منتظر واکنش او باشد ؛ ضمنا حتما در انتخاب دوست هم دقت کند که تا دوست رازداری باشد
موقعیت 3 :
با قبول اشتباه خود معذرت خواهی کند وقول دهد درون مرتب فایلها بـه او کمک کند و اشتباه خود را جبران کند
موقعیت 4 :
سعی کند که تا از او دور شده و به محض رسیدن بـه خانـه پدر و مادرش را مطلع کند که تا با والدین او صحبت کنند
فعالیت 7 ص 28 :
خیر – با این کار بر مشکلات زندگی خود و خانواده مـی افزاید و خودش را کلافه کرده و دیگر نمـی تواند
براحتی از دست و دام اعتیـاد خلاص شود و به لحاظ جسمـی و روحی آسیب شدیدی بـه خود وارد مـی کند
فعالیت 8 ص 28 :
نـهگفتن، يعني وقتي ما نميخواهيم مطلبي را بپذيريم با استفاده از اين مـهارت، بدون آن كه بـه خود و ديگران آسيبي
برسانيم، مقاومت ونـه گفتنمان را بـه راحتی ابراز كنيم. بعد باید با بیـان دلیل درون برابر خواسته های نادرست دیگران
بتوانیم بـه راحتی مقاومت کرده و نـه بگوییم
جهت راهنمایی بیشتر ؛ علت های زیـادی درون مشكل "نـه گفتن" افراد نقش دارد، از جمله :
- دلسوزی كردن به منظور طرف مقابل و تصور اینكه اگر نـه بگویید، شاید هیچ كس دیگر نخواهد یـا نتواند
به او كمك كند و در نتیجه ممكن هست كارش راه نیفتد،
- تصور اینكه اگر نـه بگوید، طرف مقابل دیگراو را دوست نخواهد داشت
-اعتقاد بـه اینكه اگر از درخواست دیگران سر باز زند، آدم بد و خودخواهی محسوب شود
- ترس از دست رابطه با فرد مقابل ؛ کـه هیچکدام بـه هیچ وجه درست ومورد قبولی نیست
فعالیت 9 ص 28 :
علل فردی : مانند نداشتن آگاهی کافی خود فرد :
راه حل : با دانستن عواملی كه فرد را درون معرض خطر اعتیـاد قرار مـی دهند، مـی توان افراد درون معرض خطر را شناسایی كرد و برای پیشگیری از ابتلای آنان بـه اعتیـاد، برنامـه ریزی های دقیق و مؤثر انجام داد.
علل خانوادگی : مانند بی توجهی والدین بـه تربیت فرزندان :
راه حل : با تاکید برارزش های خانوادگی و محکم پایـه های خانواده و همچنین والدین حتما ارتباط با
فرزندانشان را بهبود بخشند و به آن ها استقلال رأی و دخالت درون امر تصمـیم گیری بدهد.
علل اجتماعی : مانند دسترسی آسان بـه مواد مخدر - نابرابری های اقتصادی و اجتماعی
راه حل : ایجاد زمـینـه اشتغال به منظور همـه اقشار جامعه - ارتقای فرهنگی افراد جامعه - كنترل شدید مرزهای كشور.
فعالیت 10 ص 29 :
بد هیکلی - کثیفی و آشفتگی - بیماری های دهان و دندان - عفونت دستگاه تنفسی فوقانی - اختلالات پوستی
اختلالات عصبی و شناختی - اختلالات خواب و هذیـان گویی - تهوع - یبوست- مشکلات شغلي و تحصيلي
تداخل دارویی - خشونت درون خانواده - طلاق - کاهش درآمد و فقر - بي کفايتي درون انجام وظايف خانوادگي
غفلت از فرزندان - ضعف پايبندي بـه اصول اخلاقي و مذهبي - بي خانماني و بيکاري - انواع جرائم مثل سرقت
فعالیت 11 ص 29 :
بخاطر : جلوگیری از پیـامدهای ذکر شده درون فعالیت شماره 10 مانند فروپاشی خانواده ها و اختلافات خانوادگی
جلوگیری از بی نظمـی و نابسامانی واز بین رفتن سرمایـه ملی و نیروهای انسانی و اقتصادی جامعه .
درس 6
فعالیت شماره 1 صفحه 30 :
مـهمترین وظیفه ی والدین مراقبت وتربیت صحیح فرزندان و تحویل آنـها بـه جامعه هست ،
بخاطر انجام این مسولیت مـهم حتما مواظب باشند
فعالیت شماره 2 صفحه 30 :
ارتباط با خدا ویـاد او با دعا و نماز خواندن انسان را آرام کرده و از وسوسه های شیطانی باز مـی دارد
در آیـه 45 سوره عنکبوت : إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر : همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر باز مى دارد
فعالیت شماره 3 صفحه 30 :
روزه داری - بپا داشتن نماز درون اوّل وقت - تلاوت قرآن و تدبر درون معانی آن - مداومت بر عمل خلاف تمایل نفسانی.
پرهیز از پرخوابی ، پرخوری و پر صحبت كردن ، بیكاری ، تنبلی و هر آنچه اراده را سست مـیكند.
اشتغال بـه فعالیتهای سخت و دشوار – خونسردی درون برخورد بامسائل - ایمان داشتن بـه پیروزی و مـهارت نـه گفتن
هر عملی را بـه محض خطور بـه ذهن انجام دهید و به لحظه بعد حواله ندهید.
مجالست با افراد صاحب ذوق و هنر - خواندن كتب زندگی نامـه بزرگان و عبرت از زندگی آنـها.
دوری از دل مشغولی بـه كارهای روزمره و عبث و بیـهوده و پرهیز از روزمرگی درون كارها.
ورزشـهای روح افزا مانند شنا، كوهنوردی، بیـابانگردی و.. .
فعالیت شماره 4 صفحه 33 :
گفتگوی مسالمت آمـیز با صاحب چک بـه همراه ریش سفید و یـا از طریق شورای حل اختلاف و بدنبال آن
مراجعه بـه دادگاه و مشاوره با یک مشاور حقوقی و نـهایتا طرح شکایت با استفاده از یک وکیل مناسب .
فعالیت شماره 5 صفحه 33 :
در موقعیت 1 فحاشی و افترا وقدرت نمایی صورت گرفته و مجازات دارد ، حتما شکایت کیفری طرح شود
در موقعیت 2 غصب عنوان شده و مجازات دارد ، حتما شکایت کیفری طرح شود
فعالیت شماره 6 صفحه 33 :
ممکن هست با آسیب رساندن بـه خود و دیگران سبب افزایش اختلافات و آشفتگی و بی نظمـی شوند ، به منظور مثال
در مورد فعالیت شماره 4 ؛ اگر صاحب چک و فروشنده خودسرانـه درگیر شوند ممکن هست خسارت وارده
از مبلغ چک هم بیشتر شود واعتباروآبروی فروشنده برود و صاحب چک از کار و زندگیش بماند
به کار ببندیم صفحه 34 :
1: انجمن مبارزه با مواد مخدر : نوشتن روزنامـه دیواری یـا مقاله ای با موضوع خطر و تهدیدات مواد مخدر
برگزاری سخنرانی توسط مدیر و مشاور – نمایش فیلم و تئاتر با موضوع افیون یـا بلای خانمان سوز
3 : تماس با شماره 110 یـا ارسال پیـامک سامانـه 110120
4 : وکیلی هست که درون رشتهٔ حقوق درس خوانده و به قوانین آشناست و پروانـهٔ (اجاز ه نامـه) وکالت دارد و
به قوانین آشنایی کامل دارد و طی قراردادی با موکل خود بـه مسایل شکایت شده رسیدگی مـی کند که تا حقی پایمال نشود و
درصدور حکم عادلانـه بـه قاضی کمکی شود
درس 7
فعالیت شماره 1 صفحه 37 :
جهت انجام این فعالیت حتما انواع رسانـه ها را بدانیم ؛
1 – رسانـه کلامـی مانند زبان : اعلام نحوه نمرات مستمری توسط معلم درون کلاس
2 – رسانـه چاپی یـا نوشتاری مانند علائم، کتا بها، روزنامـه ها و مجلّات : خواندن خبری از مجله رشد
3 - رسانـه های الکترونیکی مانند تلفن، رادیو، تلویزیون، اینترنت
مانند نمونـه دریـافت پیـامک از طریق تلفن– شنیدن خبری از رادیو – دریـافت مطالبی از طریق ایمـیل
فعالیت شماره 2 صفحه 39 :
الف : 1 اختراع ماشین چاپ درون قرن پانزدهم مـیلادی توسط گوتنبرگ آلمانی
2 استفاده از الکتریسیته و اختراع تلگراف درون سال 1840 مـیلادی توسط مورس و
اختراع تلفن توسط گراهام بل به سال 1876 مـیلادی
3 به وجود آمدن ارتباطات بی سیم و اختراع رادیو در سال 1895 توسط مارکنی ایتالیـایی
4 اختراع سینما و تلویزیون و به راه افتادن شبکه ها و ایستگا ههای تلویزیونی و ای
ب : با ورود رایـانـه بـه زندگی بشر، انقلابی درون ذخیرة اطلاعات بـه وجود آمده است.
ها حجم زیـادی از اطلاعات را بدون آنکه بـه سیم نیـاز باشد از جایی بـه جای دیگر کرة زمـین منتقل مـی کنند
ها امکان استفاده از تلفن همراه، شبکه های تلویزیونی و اینترنت را فراهم مـی کنند.
فعالیت شماره 3 صفحه 39 :
- از اتفاقات جهان اطراف و حال و احوال همدیگر بی خبر مـی ماندیم
- تبادل اطلاعات و فناوری و اختراعات وکارهای اداری و آموزشی بـه کندی صورت مـی گرفت
- هدر رفتن وقت زیـاد به منظور انجام کارهای امروزی یـا غیر حضوری بانکی وانجام تحقیق و پژوهش
فعالیت شماره 4 صفحه 39 :
در پست الکترونیکی مطلب یـا فایلی را کـه ارسال مـی کنی همان لحظه بـه مقصد مـی رسد و قابل دریـافت مـی باشد
اما پست معمولی از طریق مراکز پستی شـهرمان ممکن هست زمان زیـادی طول بکشد که تا به مقصد برسد و ..
فعالیت شماره 5 صفحه 40 :
ثبت نام وخدمات آزمون های سراسری، توزيع حقوق بازنشستگان ، سامانـه ثبت نام و واگذاري مسكن مـهر،
توزیع نتایج آزمایشگاهها،سامانـه هوشمند كارت سوخت، شركت پخش فراوردههاي نفتي، سامانـه املاك كشور
قبول اشتراک تمبرهای یـادگاری ، رهگيري مدارك خودرو ، سامانـه امور مالياتي كشور، سامانـه ماليات بر ارزش
افزوده، سامانـه ثبت نام خودرو صدرا، پورتال توزيع كنندگان ايرانسل، اپراتور مجازي رومينگ، سامانـه پيگيري
مدارك عبور، سامانـه رهگيري مرسولات سند خودرو، بيمـه ملت و سازمان ثبت احوال كشور،
فعالیت شماره 6 صفحه 40 : انجام این فعالیت ،
خدمات این شرکتها را محدود بـه این دو مورد نمـی کند ؛ بلکه منظورش این هست که خدمات تلفن ثابت یـا
خدمات تلفن همراه بیشتر درکدامـیک ازاین شرکتها مورد بحث و بررسی هست یـا جزو وظایف کدامـیک مـی باشد :
شرکت ارتباطات سیّار( همراه اول) : تلفن همراه شرکت ایرانسل : تلفن همراه
شرکت مخابرا ت ایران : تلفن ثابت پُست بانک ایران ( پست مالی) : تلفن همراه
سازمان فناوری اطّلاعات ایران : تلفن همراه و تلفن ثابت شرکت پُست : تلفن ثابت
درس 8
فعالیتهای شماره 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و کاربرگه شماره 4 :
همگی بر عهده دانش آموز بوده و جواب قطعی و ثابتی ندارد وفقط باتوجه بـه موقعیت شـهری یـا روستایی دانش آموز
مـی تواند متفاوت باشد چون همـه نمـی توانند از اینترنت استفاده کنند و یـا درون بیشترنقاط روستایی دسترسی بـه اینترنت
وجود ندارد . اما بـه مواردی اشاره مـی کنم :
فعالیت شماره 1: تلفن همراه – جستجوی مطالب درون اینترنت – خرید اینترنتی – ارسال مطلب از طریق ایمـیل
فعالیت شماره 3 : بله – تلویزیون با تبلیغ ما را تشویق بـه خرید انواع تبلت یـا وسایل ورزشی کرده هست ویـا
با تبلیغ نابجای نوشابه ها یـا مواد خوراکی مضر بچه ها را ترغیب بـه خوردن آنـها کرده است
ویـا اینترنت با جستجوی سریع مطالب علمـی مورد نظر را درون اختیـار ما قرار مـی دهد ویـا با آ گهی دربرخی
سایتها بچه را تشویق بـه بازیـهای خطرناک کرده ودر اختیـار آنـها قرار مـی دهد
فعالیت شماره 5 : تلفن همراه – رادیو – تلویزیون - اینترنت
فعالیت شماره 6 صفحه 45 :
1 - توجه زیـاد افراد خانواده بـه رسانـه ها ( تلویزیون – لپ تاپ – تلفن همراه ) سبب کاهش روابط خانوادگی بین افراد خانواده مـی شود
2 - اعتیـاد بـه باز یـهای رایـانـه ای یـا اینترنت باعث اختلال درون زندگی و تحصیل و عادات غذایی ودر نتیجه سرد شدن روابط خانوادگی مـی شود
[پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم ( 8 درس ... فعالیت مطالعات پایه هشتم]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 23 Jul 2018 15:01:00 +0000